Jeg er i Bolivia og prøver meg for første gang som blogger, i fall noen skulle ha interesse av å følge med på hva som skjer!

torsdag 3. desember 2009

Hjem til jul

Brigadeoppholdet går mot slutten, og selv om jeg egentlig er ganske lei, gjør forferdelige lite og ikke føler at jeg egentlig har noe å fortelle, er det i hvert fall én oppdatering å komme med. Jeg kommer hjem til jul! Etter å i mange uker ha undertrykt den gnagende gnomen nederst i magen som prøvde å fortelle meg at den helst ville hjem, klarte jeg etter mye om og men å bestemme meg. Reising får være reising, akkurat nå har jeg bare lyst å dra hjem. Det er ikke så mye hjemlengsel heller, som det er en ikke-være-borte-lengsel.

En lengsel etter å være med folk som kjenner meg og forstår meg. Etter å være hos en familie som faktisk er min. Etter å snakke med folk som har samme kulturelle referanser som meg. Etter å spise knekkebrød og gå uten sko inne. Etter å høre annen musikk enn cumbia, og diskutere EU med noen som i hvert fall vet at Norge ikke er medlem. Etter å ikke være svett og klam hele tiden. Etter å sove hele natten uten å bli vekket av galende haner eller mariachi-band med full blåserekke som holder på i nabohagen til klokken seks om morgenen. (True story!) Etter å ikke være hun rare hvite jenta som alle synes det er helt uproblematisk å stirre åpenlyst på. Etter å kunne stole på folk. Etter å få pakke i mine egne poser på butikken, og slippe å vente to timer på at møter skal starte. Etter bussruter og respekt for fotgjengere.

Kanskje er det hjemlengsel likevel.

Gud, som jeg savner respekt for fotgjengere.

1 kommentar: